רקע על מודל FREEMIUM

אוגוסט 12, 2015 / קידום ושיווק באינטרנט

מודל FREEMIUM הינו מודל עסקי אשר מאפשר ללקוחות לקבל מוצר ללא תשלום, אך במקביל צריכים המשתמשים לשלם עבור שירותים משלימים (במידה והם רוצים בכך).

הרווח המתקבל מהמודל תלוי בעצם בהצלחת האפליקציה/אתר/שירות. עצם העובדה שמדובר על מוצר חינמי גורם לרבים להתקין את המוצר אך בסופו של דבר רק כמה אחוזים מתקינים את המוצר המשודרג. מכיוון שמדובר על כמות רבה של משתמשים האחוז הקטן מספק סכום שמחזיר את ההשקעה ואפילו מאפשר  למפתחים להרוויח,ובמקרים מסוימים להרוויח יפה מאד, הרי זאת המטרה מלכתחילה.

במהלך השנים האחרונות הפך המודל לפופולארי ביותר ויצרני אתרים, אפליקציות ותוכנות משתמשים בו.

מודל פרימיום

דוגמאות נפוצות לשימוש במודל "פרימיום":

  • חברה המציעה שירותי בניית אתרים בשיטת "עשה זאת בעצמך", כאשר החבילה הבסיסית היא חינמית לחלוטין (אך מן הסתם, מוגבלת באפשרויות שלה) ושאר החבילות, המציעות הרבה יותר פיצ'רים, מוצעות בתשלום.
  • אפליקציית משחק לסמארטפונים, אבל מכילה אפשרויות רבות במשחק, אבל כאשר רוצים לעשות "קיצורי דרך" כלשהם, לדוגמא להשיג עוד כסף במשחק, עוד פסילות, עוד רכיבים וכו' – זה יעלה בכסף. כסף אמיתי, הכוונה.
  • דרך נוספת להרוויח ממודל פירימיום היא לשכנע את המשתמשים להזמין כמה שיותר חברים ומכרים שלהם, שירשמו גם לשירות ו/או יורידו את האפליקציה, ובתמורה יקבלו קרדיטים או שווה ערך במשחק,אפליקציה או השירות. המטרה היא כי אותם משתמשים אשר יצטרפו לשירות, יהפכו בסופו של דבר ללקוחות משלמים.

למעשה, מודל פרימיום בבסיסו מתבסס על אחוז המרה מסוים, שכן במידה ואף משתמש לא "ימיר" בסופו של דבר – המודל ייכשל ולא תהיה הצדקה להמשיך אותו, ואז יש לשנות תוכנית עסקית.

מהם היתרונות של המודל?

מכיוון שמדובר על מוצר שניתן בחינם הוא מגיע לחשיפה נרחבת משום שלאנשים לא אכפת להתנסות בו. מתוך שפע האנשים שמחליטים להתנסות, מחליטים כמה אחוזים אשר מהווים לא מעט אנשים לשלם עבור המוצרים המשלימים ואלו מאפשרים למפתחים להרוויח בצורה יפה. כמו כן, ניתן לייצר הכנסה נוספת מלקוחות אשר משתמשים במוצר החינמי, במרבית המקרים הרווח נוצר על ידי פרסומות ולפעמים ניתן לחסוך בעלויות משום שגרסת החינם לא מספקת תמיכה.

מהם החסרונות של המודל?

החסרונות של המודל הם שאחוזי ההמרה מלקוחות שאינם משלמים הינם נמוכים ולכן צריך לצבור כמה שיותר לקוחות שכן משתמשים בשירותים הנוספים ומשלמים עבורם. כמו כן, עשויים לקוחות החינם שלא להסכים לשלם על המוצר ולהסתפק במוצר הבסיסי שאינו דורש תשלום.

נוסף על כך, מתן המוצר בחינם מעורר טענות נגד המפתחים, הטוענים נגד מתן השירותים החינמיים סבורים כי מטרתה של התוכנה החינמית היא לפתות את הקהל לרכוש את המוצר וכי מדובר על דרך שאינה מוסרית. חסרונות נוספים של המודל הם שלפעמים המעבר בין הגרסאות אינו נוח למשתמש ולכן הוא מוותר ולא רוכש את המוצר ורמת המחויבות של לקוח אשר משתמש במוצר החינמי הינה נמוכה יותר מרמת המחויבות של לקוחות שמשלמים תמורת המוצר.

אתרים סלולריים

לא מתאים לכל העסקים אך יכול בהחלט לסייע

החלטתם להשתמש במודל? איך תעשו זאת בצורה נכונה?

ניתן לומר כי מודל ה- FREEMIUM לא מתאים לכל העסקים, לכל קהל יעד ולכל מוצר אך לפעמים הוא יכול לסייע לעסק להצליח ולכן יש לזהות את המקרה ולהחליט מתי כדאי ומתי לא כדאי להשתמש בו.

אם אתם מעוניינים לשווק את המוצר שלכם ולהשתמש במודל, רצוי שתבצעו זאת בצורה זהירה. ראשית, מומלץ עבורכם לוודא כי תנאי השימוש מדויקים וברורים לכל. המשתמש חייב להבין למה אתם מתכוונים כאשר אתם משתמשים במושג "FREEMIUM".

שנית, רצוי שתחשבו כיצד לגרום למשתמש להרגיש שביצע רכישה טובה, מומלץ להקדיש לך מחשבה ולעבוד על מנגנוני השכנוע של עובדי החברה, בצורה זו הם יוכלו לתת לרוכש המוצר את התחושה הטובה ביותר כך שהוא ירגיש שרכש מוצר בעל ערך וימשיך להשתמש בו ולפנות אל בית העסק.